Čtením a psaním ke kritickému myšlení

Ve čtvrtek dne 29. září 2016 jsme se sešli v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků na semináři, který pro celý pedagogický sbor uspořádala Mgr. Kateřina Šafránková, lektorka a vedoucí pracovního týmu programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (Reading and Writing for Critical Thinking)
Tento vzdělávací program přináší učitelům na všech stupních vzdělávání konkrétní praktické metody, techniky a strategie sestavené v otevřený, ale provázaný celek, v efektivní systém velmi snadno použitelný přímo ve škole. Program sám neklade důraz na pedagogické, psychologické či literární teoretické poznatky, přestože je na jejich základu postaven, ale zdůrazňuje přímé prožití učebních činností a jejich následnou analýzu. Základním rámcem v tomto programu je tzv. třífázový cyklus učení:

  1. evokace – každé učení začíná tím, že si žáci uvědomí a slovy vyjádří, co sami vědí nebo co si myslí, že vědí, o předloženém tématu, zároveň formulují i nejasnosti a otázky, které k tématu mají a na které budou hledat v další fázi odpověď;
  2. uvědomění si významu informací – konfrontace žákova původního konceptu daného tématu se zdrojem nových informací, názorů, nově formulovaných souvislostí (text, film, vyprávění, přednáška…);
  3. reflexe – žáci přeformulují své chápání tématu pod vlivem nových informací i diskusí s kolegy, uvědomí si, co nového se naučili, které z původních představ se jim potvrdily, které naopak vyvrátili, uvědomí si i názory a postoje druhých lidí (spolužáků, učitele) k tématu.

Seminář byl velice úspěšný, všem nám se moc líbil. Další pokračování máme naplánováno na příští týden.