Metody RWCT ve výuce dějepisu

Žáci devátých ročníků se seznámili na tématu Vznik Československé republiky  s některými metodami kritického myšlení. A jaká je definice kritického myšlení? Kritické myšlení je nezávislé, každý žák si vytváří své názory. Učíme žáky porozumět textům a pracovat s informacemi, správně argumentovat. Začíná se otázkami, které se mají řešit a vychází se z lidské zvídavosti.
Jak tedy vypadalo sblížení učení ve třídě s děním v minulosti?

Jako první jsme žáky seznámili s metodou VCHD (vím, chci vědět, dozvěděl jsem se). Žáci do tabulky vyplňovali tři sloupce. V prvním sloupci -  VÍM – žáci napsali, co ví o vzniku ČSR, ve druhém sloupci – CHCI SE DOZVĚDĚT –  se zamysleli nad tím, co by chtěli vědět o vzniku ČSR. Následovalo krátké video a čtení textu o vzniku ČSR. Na základě získaných informací si žáci doplnili poslední sloupec – DOZVĚDĚL JSEM SE. Otázky, na které nenašly děti odpověď, jsme společně vyhledávali a diskutovali o nich.

Pro zopakování učiva jsme zvolili ŽIVOTABÁSEŇ na téma Jsem Československá republika, co je mým domovem, čím se ráda chlubím, co mě těší a trápí.

Na závěr musíme říci, že žáci pracovali fantasticky! Máme skvělé děti!